כיצד משפיעה הגרפיקה באתר על הגולש

אנשים רבים נוטים לחשוב שגרפיקה באתרי אינטרנט זהו “רק” עיצוב האתר ונראותו אל מול הגולש שיושב לו אי שם בסלון ביתו ובמקרה נתקל באתר היפייפה והמושך שלכם. הרשו לי לעדכן אתכם – זוהי מחשבה שגויה לחלוטין. גרפיקה ועיצוב אתרים היא תורה שלמה המכילה בתוכה ידע נרחב מאוד בכל הנוגע לפסיכולוגיית משתמש, חוויית משתמש, מודרניזציה וחדשנות, הבנת משמעויות צבעים ושילובי צבעים, הכרת פונטים וגווני צבעים ועוד מגוון לא קטן של מידע מקצועי שלא כל אחד יודע ומכיר.

צבעים באתר

האם ידעתם שקיימים יותר מ-16 מיליון גוונים במניפת הצבעים הקיימת? ליתר דיוק, קיימים 16,581,375 גוונים סך הכל (נכון לתקופת כתיבת מאמר זה). קיימים כל כך הרבה צבעים וגוונים עד כדי כך שכבר לא משתמשים במספרים כדי לזהות אותם אלה במספור הקסא-דצימלי, כך שאולי תתקלו בצבע שמזכיר לכם את הצבע השחור אך הוא בכלל צבע #0d0d0d.

מתוך 16 מיליון הצבעים והגוונים רק 11 הם צבעים ראשיים והשאר הם רק גוונים, תכלת וטורקיז לדוגמה הם לא צבעים אלה גוונים ממניפת הצבעים הראשיים. 

הצבעים הם: שחור, לבן, אדום, ירוק, צהוב, כחול, ורוד, אפור, חום, כתום וסגול.

העין האנושית

העין האנושית קולטת צבעים והמוח שלנו מתרגם אותם לרגשות ולהרגשות שיכולים להשפיע על איכות הגלישה באתר ובכלל, משתמשים בשיטות הללו במקומות רבים, לדוגמה, בסרטי אימה כדי להמחיש ולעורר פחד ואימה בעזרת חושך, ערפל, גוונים כהים בסצנות שונות וכו’.

משמעויות צבעים

האם תיארתם לעצמכם שלכל צבע קיימת משמעות מאוד ספציפית ונקודתית? כלומר, צבעים הם לא רק “צבעים” בלבד, אלה עניין פסיכולוגי לכל דבר. כל צבע משדר תחושה מסוימת.

אדום – פעילות, כח, תשוקה, התרגשות, אמביציה, ביטחון עצמי, מנהיגות.

ירוק – צמיחה, ביטחון, איזון, מקלט, טבע, יכולת.

כחול – נשמה, פתיחות, מימוש מטרות, הגשמת חלומות, שליטה, פרספקטיבה, מודרניזציה, טכנולוגיה, מודעות, התחכמות.

ורוד – אהבה, רוגע, חמימות, המשכיות, אכפתיות, רגישות, אינטואיציה, כבוד, יכולות.

כתום – אינסטינקט, תחושת בטן, אופטימיות, מוטיבציה, אימפולסיביות, חופש, חברתיות, ספונטניות.

סגול – עומק, יצירתיות, מקוריות, פנטזיה, גירוי, מודרניות, משרה כבוד.

חוויית משתמש UI/UX

קיימים מספר תחומי ידע המפרידים בין הגבול הדק המבדיל בין גרפיקה לבין חוויית משתמש. כאשר מעצב אתרים או מפתח אתרים מאפיין אתר מסוים, אחד השלבים החשובים ביותר הוא לייצר חוויית משתמש מתאימה, נוחה, קלילה ופשוטה למשתמש הקצה, עוד בשלב התכנון ולפני תחילת ביצוע הפיתוח. הסיבה לכך היא ברורה – להפוך את הגלישה באתרכם למובן וקליל יותר כך שקהל היעד הנכנס לאתר (הטראפיק) לא ינטוש אותו מחוסר הבנה של תצורת האתר ומבנה תצוגתו לגולש.

ולסיכום, אתר עסקי אינו מתבטא אך ורק בפיתוח האתר, אלה גם בהשפעת תצוגת האתר על הגולש ברבדיו השונים. יש לקחת בחשבון: צבעים ראשיים, צבעים משניים, פונטים, גודל פונט לכותרות, גודל פונט לפסקת טקסט, תצוגת כפתורים המניעים לפעולה, הגדרת תצוגת אלמנטים מסוימים במעבר העכבר עליו, סדר התוכן, ועוד מגוון לא קטן של אלמנטים המשפיעים על הגולש בזמן גלישתו באתרכם – טיפ קטן: אל תקצרו תהליכים.

דילוג לתוכן